Boktips


Vi har läst några böcker på temat kroppen, fötter, rörelse och sambandet däremellan. Det är ju det mest naturliga och det har varit spännande att lära sig mer och uppmärksamma saker som bara fungerar (mer eller mindre) av sig självt annars. 

För oss har det varit tydligt att både vi och barnen mår bra av att röra på oss men nu när vi läst på lite så är vi ännu mer motiverade att testa nya sätt att röra oss. Vi har också blivit mer medvetna om hur ensidigt vi rör oss och skillnaden på hur man rör sig nu och hur man rörde sig när människorna levde närmare naturen. Vikten av att röra på sig lyfts nu på flera håll. Vi gillar till exempel initiativ som Generation Pep och Anders Hansens serie om hjärnan som går att se på SVT-play

Vi har läst: 

  • En handbok om Fötter av Pa Sandberg
  • Moderna skor- Plågade fötter av Helle Gotved 
  • Hjärnstark Junior av Anders Hansen och Mats Wänblad
  • Whole Body Barefoot av Katy Bowman

    En handbok om fötter av Pa Sandberg är en feel-good-bok som är lätt att ta till sig och förstå. Pa's inställning till rörelse är lekfull och kravlös. Han skriver om kroppen som en enhet vilket ju är självklart när man tänker lite på det. Tänk att man till exempel kan massera fötterna med en boll mot hålfoten och sedan känna hur spänningar släpper i bröstryggen.

    Boken ger mig en ny syn på den naturliga mänskliga rörelsen, att lita på “kroppshjärnan” och känna efter vad som känns bra är både lättare och roligare än att försöka pressa kroppen till ett bra löpsteg eller hållning. Pa skriver också mycket om att vara barfota och att väcka kontakten mellan hjärna, nervsystem och muskler. 

    Det här är en bok som jag kan rekommendera till alla som är intresserade av hälsa på något sätt. Jag är ingen löpare men runt sidan hundra så var jag tvungen att gå ut och provspringa lite och ja, det var absolut roligare att springa som Pa utan tanke på prestation. 

    Moderna skor, plågade fötter av Helle Gotved publicerades för första gången 1972. Den ger en tydlig anatomisk bild av hur våra fötter fungerar och hur man ska göra för att komma tillrätta med sina fötter om man har problem med dom eller vill förebygga problem. Det finns flera enkla bra övningar för stretch och muskelträning.  

    Det märks tydligt på språket att det är en äldre bok och Gotved skriver om hur man “nu” 1972 kan hitta bra fotformade skor på marknaden. Hon skriver också om att vissa läkare och forskare redan runt sekelskiftet förespråkade fotformade flexibla skor. Och om hur det danska varumärket Angulus på femtiotalet började producera fotformade skor. Såhär ca femtio år efter att den här boken är skriven så känns det lite sorgligt att det inte blev vanligare med fotvänliga skor och att kunskapen om fötternas viktiga funktion för vår hälsa inte blev mer utbredd. Det positiva tycker jag är ändå att det under minst 150 år har forskats på fötter och man kommer fram till samma resultat. Det ger verkligen ny energi till att än en gång försöka uppmärksamma fötterna.

    Hjärnstark junior av Anders Hansen och Mats Wänblad är en bok riktad till barn mellan ca. 10 och 15 år. Den är antagligen en förenkling av Hjärnstark: hur motion och träning stärker din hjärna. Som vuxen borde jag läst vuxenversionen märker jag efter ett par sidor in i boken. 

    Det är intressant hur hjärnan påverkas av motion och vissa saker i texten är rätt avancerade och svåra att förstå hur de hänger ihop. Samtidigt är boken tramsig och lättläst men med irrelevanta bilder där man skulle vilja ha förklarande bilder istället. Det här är en bok som man kan läsa tillsammans med sin 10-15 åring för det är mycket intressant som kan vara kul att prata om tillsammans. I kapitel åtta som heter : “Så här blir du en bättre gamer” finns konkreta exempel på hur motion gör att man blir en bättre gamer. Det här kapitlet kommer jag läsa med vår elvaåring som helst skulle vilja spela dygnet runt om han fick. Författarna är väldigt övertygande och gör det tydligt hur viktigt det är att vi rör på oss.

     

    Whole body barefoot av Katy Bowman är en bok för dig som vill gå in på djupet i hur kroppen fungerar. Den är en guide till hur du gör för att byta från konventionella till minimalistiska skor på ett bra sätt. Bowman hjälper dig att uppleva fördelarna med barfotaskor utan att skada dig på vägen. Som vi tidigare beskrivit i vår blogg så är det inte lika enkelt för oss vuxna som för våra barn att byta till fotriktiga skor. Har man gått i uppbyggda skor hela livet så behöver man träna fötterna medans man övergår till skor med tunna sulor.

    I boken finns övningar som visar hur du kan träna och stretcha för att återfå rörelseförmåga och muskler som blivit försummade. Boken passar både dig som redan har gått över till minimalistiska skor och för dig som är intresserad av att göra det eftersom den är så omfattande. 

    Vi har nu nedräkning till när Katy Bowmans nya bok om barn och rörelse släpps! Den heter "Grow Wild: The Whole-Child, Whole-Family, Nature-Rich Guide to Moving More” och går nu att förbeställa i olika webbshoppar. 

    Böckerna är skrivna på engelska men kan jag så kan ni! :)

    Har ni andra boktips om barn, rörelse, fötter eller annat intressant så tipsa gärna i kommenterna under inlägget!


    Lämna en kommentar